Sokszor tették már fel nekem, mint "nagy színházrajongónak" a kérdést, hogy hova érdemes menni és mit érdemes megnézni akkor, ha előtte még sohasem voltál színházban. Ez laikusként kicsit olyan, mint melyik szállodába foglaljunk szobát. Ha korábban nincs ezzel kapcsolatos tapasztalata az embernek, nem könnyű a döntés, hiszen minden színház más és más stílusú előadásokat mutat be, más színészgárdával dolgozik és habár mindenki a legjobbra törekszik, nem mindenhol játszanak olyan darabokat, ami a közönség döntő többségének tetszik. Én magam is jól tudom mely előadások a megosztóak és melyek azok, amik nagy valószínűséggel tetszeni fognak. Nagyjából ismerem már a rendezőket, színészeket, tudom kivel kapcsolatban mire számíthatok, így az esetek 90%-ában nem ér negatív csalódás.
forrás |
Mégis mit szoktam erre a kérdésre válaszolni?
- Elsősorban azt javaslom gondolkozz el azon, melyik az a műfaj, ami szerinted a legközelebb áll hozzád. Viszonyíthatsz filmekhez is. A prózai dolgokat szereted jobban, vagy nem riadsz vissza egy kis musicaltől sem? Tetszenek a komolyabb, drámai történetek vagy esetleg maradnál inkább a könnyed vígjátékoknál?
- Ha ezzel megvagyunk, azt is érdemes eldönteni, hogy mennyire vagy konzervatív rendezésügyileg. Itt most arra gondolok, hogy ha esetleg a Rómeó és Júliát vesszük példaként, akkor melyik film tetszett jobban: az eredeti vagy a Leonardo DiCaprio-féle felújított és modernebb világba helyezett változat? Én például az a típusú néző vagyok, aki ha egy klasszikus műről van szó, inkább marad a korhű vagy ahhoz nagyon közelítő látványvilágnál és a szlengektől mentes szövegkönyvnél, mint a mai korba átültetett felújításnál. Ez a kérdés tényleg nagyon fontos, ugyanis talán a rendezésen múlik leginkább, hogy mennyire fog tetszeni az előadás. Ezt én az előadás képek és videók nézegetésével szoktam mérlegelni.
- Sokak számára pedig az is fontos, hogy hány szereplő játszik a darabban. Van aki az egy vagy kevés szereplős előadásokat szereti, valakit azonban az sem zavar ha 10 színész van egyszerre a színpadon.
- Végső soron pedig az sem mellékes, hogy miről is szól az előadás. :)
Most pedig, hogy könnyebben tudjatok választani a már általam nagyrészt "kitapasztalt" színházak közül, hova érdemes menni, leírom az ezzel kapcsolatos tippeimet.
Ha a musicalek és operettek szerelmesei vagytok, akkor számotokra a legjobb választás a Budapesti Operettszínház, ami a hazai zenés színház fellegvára. Itt nincsenek prózai előadások, minden csakis a zenéről szól. Mindenki találhat kedvére valót 0-99 éves korig. Vannak szuper gyermek előadások (pl. Oszi-boszi, Mesemusicalek, Erdei kalamajka, Szegény Dzsoni és Árnika), vannak olyan darabok, amik passzolhatnak az iskolában tanult irodalmi/történelmi/művészeti/média témakörökhöz (pl. Abigél, Elfújta a szél, Frida, Ének az esőben), vagy csak szimplán szórakoztatóak (pl. Amerikai komédia, Apáca show, Nők az idegösszeomlás szélén). És vannak az operettek, ami lehet klasszikus nagyoperett (pl. Csárdáskirálynő, Marica grófnő, Víg özvegy) vagy könnyedebb, kicsit talán alternatívabbak, mint például a Chicagoi hercegnő vagy az Én és a kisöcsém.
Ha szintén a zenés műfajnál maradnátok és esetleg nem tetszik az Operettszínház repertoárja, érdemes körbenézni a Madách Színház oldalán is. Itt is vannak nagy klasszikusabb musicalek (pl. Anna Karenina, Nyomorultak, Operaház fantomja), de nagyrészt inkább könnyedebb, szórakoztató előadások közül tudsz választani (pl. Macskák, Mamma mia, Rocksuli, Csoportterápia). A Madách az Operettel ellentétben prózai előadásokat is játszik, ezeket is bátran tudom ajánlani. Ilyen például a Szerelmes Shakespeare vagy az Ügyes kis hazugságok.
Ha a klasszikusabb irodalmi műveket részesíted előnyben és nem riadsz meg a modernebb rendezésektől sem, akkor a Vígszínház az igazán neked való hely. Itt is vannak zenés és prózai művek egyaránt Shakespeare Szentivánéji álmától kezdve, Tolsztoj Háború és békéjén át egészen Molnár Ferenc Játék a kastélyban című művéig. A repertoár nagyon változatos, hisz a felsoroltakon kívül igazi zenés közönségsikereket is játszanak, többek közt a legendás Padlást és a Dzsungel könyvét is ... és természetesen a Pál utcai fiúkról sem szabad megfeledkezni. (Az utóbbi előadásról korábban már írtam egy ajánlót >> itt <<)
Ha minőségi, tartalmas, izgalmas, szórakoztató és tényleg igazán jó prózai előadásokra vágytok, akkor ne hagyjátok figyelmen kívül az Orlai Produkció darabjait sem. Ők elsősorban a Belvárosi Színházban játszanak népszerűbbnél népszerűbb színészgárdával. Például ha te is nagyon szereted Szabó Kimmel Tamást és Kovács Patríciát, őket talán itt láthatjátok legtöbbször a színpadon - sokszor egymás partnereként. Kedvencem volt eddig a Száll a kakukk a fészkére, a Várj míg sötét lesz, a Bocs, félrement és a Három esős nap című előadás. Zseniálisak voltak.
Én ezeket a színházakat tapasztaltam ki eddig, de ettől függetlenül bátran "teszteljetek" más helyeket is, például a Centrál Színház és a Játékszín is tök jó előadásokat szokott bemutatni, viszont ezekről nincs saját tapasztalatom, így csak mások véleményét tudom tolmácsolni. A Lepkegyűjtőről és a Függöny fel előadásról eddig csak jókat hallottam, illetve van egy Hajmeresztő című interaktív jellegű darab is, ahol a történéseket részben a nézők is irányíthatják. Szerintem ez nagyon izgalmasan hangzik.
Jegyárakkal kapcsolatban pedig azt tanácsolom, ha jó a szemetek nem kell megriadni a hátsó soroktól, én rendszerint ott ülök és eddig még mindig tökéletesen láttam. Emelet, földszint egyaránt tök jó, egyedül arra figyeljetek, hogy ha fent ültök inkább a nézőtér közepe felé orientálódjatok, a legeslegszéléről sokszor korlátozottan lehet látni. Sajnos változó hol mennyibe kerül a jegy, én az Operettben 3000 Ft alatt szoktam venni, a Belvárosiba viszont már hasonló helyre 3900 Ft-ba kerül. A felsorolt színházak közül a Madách talán a legdrágább, a többi a Belvárosival hasonló áron adja a jegyeket. Én úgy gondolom ahhoz, hogy az előadás élvezhető legyen nem szükséges az első sorokban ülni, hátrébb pont ugyanolyan jó, de ez mindenkinél másképp van, ki kell tapasztalni kinek melyik hely a legszimpatikusabb.
Jegyárakkal kapcsolatban pedig azt tanácsolom, ha jó a szemetek nem kell megriadni a hátsó soroktól, én rendszerint ott ülök és eddig még mindig tökéletesen láttam. Emelet, földszint egyaránt tök jó, egyedül arra figyeljetek, hogy ha fent ültök inkább a nézőtér közepe felé orientálódjatok, a legeslegszéléről sokszor korlátozottan lehet látni. Sajnos változó hol mennyibe kerül a jegy, én az Operettben 3000 Ft alatt szoktam venni, a Belvárosiba viszont már hasonló helyre 3900 Ft-ba kerül. A felsorolt színházak közül a Madách talán a legdrágább, a többi a Belvárosival hasonló áron adja a jegyeket. Én úgy gondolom ahhoz, hogy az előadás élvezhető legyen nem szükséges az első sorokban ülni, hátrébb pont ugyanolyan jó, de ez mindenkinél másképp van, ki kell tapasztalni kinek melyik hely a legszimpatikusabb.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése